Jumaat, 5 Jun 2020

MARI KITA MENANGIS BERSAMA

Assalamualaikum, apa khabar semua?

Saat hantaran ini ditulis, hujan sedang mencurah ke bumi. Mel pernah bagitahu tak, hujan adalah antara perkara yang Mel suka, selain kopi dan dark chocolate?

Hujan turun selalunya mengingatkan Mel kepada memori-memori indah. Menulis dan berpuisi bersama Dzu, terutamanya.

Kadangkala, mengingati perkara-perkara sebegini, air mata tanpa sedar turut mengalir bersama titisan hujan. Ajaib sungguh, padahal kita selalu menangis bila berlaku sesuatu yang tidak baik.

Bila kali terakhir kawan-kawan menangis? Semalam? Hari ini? Atau, ada yang menangis sekarang?

Menangislah. Ia bukti bahawa kita mempunyai perasaan paling tinggi sebagai seorang manusia. HAMKA pernah menulis, kepandaian seorang perempuan adalah menangis.

Mel setuju dengan pernyataan itu, sebab menangis menunjukkan kehalusan hati dan perasaan seseorang. Bila perasaan sudah tidak terbendung lagi, tangisan adalah ubat paling mujarab untuk meredakan.

Pernah dengar tak, ahli psikologi ada mengelaskan, seseorang yang tidak mampu menangis petanda ada sesuatu melemah dalam dirinya?

Mel pernah alami hal macam ini. Tiba-tiba tak boleh menangis untuk tempoh masa lebih sebulan. Alhamdulillah, sekarang sudah boleh menangis, seperti selalu. hehe...

Kawan-kawan, penting sebenarnya untuk kita menangis, tak kira lelaki atau perempuan. Tangisan adalah isyarat dan bahasa paling tinggi menggambarkan perasaan seseorang. Tak percaya?

Cuba kita lihat pada pasangan suami isteri yang menyambut kelahiran pertama, siapa yang menangis? Tidak pelik jika bayi menangis kerana itu lumrah, namun ibu bapanya turut menangis, bukan? Adakah tangisan itu bersifat sedih? Tidak, bukan?

Nah, itulah ajaibnya sebuah tangisan. Bila sedih, menangis. Bila gembira, menangis. Bila marah, juga menangis. Akibat cinta, rindu dan cemburu, menangis adalah pilihan utama.

Jadi, marilah kita menangis bersama. Habiskan, kerana setiap tangisan akan menghadirkan ketenangan sekaligus kekuatan untuk bangkit semula memberi yang lebih baik lagi.

Aduh... Mel nak kaitkan tangisan dan cinta sebenarnya. Tidak apalah, nanti kita sambung lagi. daa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan