Isnin, 24 Ogos 2020

Ada Ulat di Hujung Ayat

 Assalamualaikum, selamat datang ke ruangan Mel!

Apa khabar semua? Mel harap semua baik-baik saja. Dalam tempoh PKPP ini, sila jaga dan patuhi sebaik mungkin prosedur yang kerajaan gariskan, ya. Ia penting demi membendung gejala wabak COVID-19 ini daripada menjadi lebih teruk lagi.

Baik, hari ini Mel dan bercerita tentang ulat. Tapi bukan ulat yang hidup melata dalam tanah tu, ulat ini gelaran bagi simbol [ ~ ]. Kalau baca al-Quran, simbol ini bermaksud kadar panjang bacaan empat hingga enam harakat.

Tapi, Mel bukan nak cerita simbol ini dalam al-Quran, tapi simbol ini berkaitan Dzu. Ingat lagi Dzu, sahabat baik Mel? Dia pernah tulis dalam blog Mel ni, tajuk "Tentang Kita". Siapa yang belum baca, kena baca dulu, sebab ia ada kaitan dengan pengisian Mel kali ini.

Bagi yang sudah baca, mesti perasan di setiap akhir ayat Dzu akan ada simbol ~ ni. Mel pasti, mesti ada yang tertanya-tanya apa maksud simbol ni? Kenapa kena ada dalam setiap ayat? Hahaha... Mel juga macam kawan-kawan juga.

Sepanjang mengenali Dzu, Mel dibawa ke dalam dunia yang lebih luas, lebih imaginatif, lebih kreatif dan di luar kotak. Walaupun bukan seorang ahli psikiatri, Dzu sangat memahami dan mendalami hal-hal kejiwaan manusia. Mel sama macam Dzu, tapi pengetahuan dia lebih lagi.

Akal kurniaan Tuhan ini sangat unik. Dengan menggunakan akal, kita boleh berfikir sejauh mungkin walaupun benda itu tidak logik. Setuju?

Jadi, dunia ini tidak terikat dengan apa yang ada dalam pandangan mata kasar sahaja, tetapi termasuk juga yang tidak dapat dilihat.

Berbalik kepada simbol ~ ini, ia sebenarnya separa infiniti. Mel rasa, semua orang pernah tengok simbol infiniti, bukan? Simbol ini separa kerana... Tuhan adalah di luar jangkauan manusia termasuklah akal yang boleh membayangkan macam-macam tu.

Ini membawa maksud, infiniti dalam pemahaman kita pun sebenarnya ada had. Had ini cuma boleh dibuktikan bila kita menghadapi hari segalanya dibicarakan dihadapan Raja segala raja.

Sebenarnya, ini telahan Mel saja tentang 'ulat' Dzu. Maksud sebenar, dia saja yang tahu. Dzu tak nak cerita dekat Mel ke~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan